Tips!

 

  • Ga tussen lesuren door een stukje lopen om even je waterflesje bij te vullen, met iemand een praatje te maken of even een frisse neus te halen.

  • Neem de trap in plaats van de lift. Zie een trap niet als obstakel, maar als kans om te bewegen!

  • Wil je graag de auto laten staan maar wil je niet bezweet op je werk aankomen? Een elektrische fiets is dan een goede oplossing. Zo gebruik je je reistijd naar je werk om conditie op te bouwen zonder buiten adem op je werk te arriveren.

  • Loop of fiets naar de trein en stap een paar haltes eerder uit.‚Äč
  • Maak een wandeling tijdens uw lunchpauze

  • Overleg wandelend. Wist u dat overleggen in beweging vele malen effectiever is? Het stimuleert namelijk uw hersenen.

  • Maak er een wedstrijdje van en gebruik een stappenteller. 10.000 stappen per dag is het doel! Ook fietsen telt!

  • Ga wandelen na het eten, dit is zeer goed voor de vertering. 
  • Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg voor sterke buik- en rugspieren.

  • Een zithouding waarbij u rechtop zit zonder gebruik te maken van een rugsteun versterkt de buik- en rugspieren.

  • Trek regelmatig uw onderrug hol tijdens het zitten, en altijd bij het opstaan. Veel klachten ontstaan doordat de onderrug te weinig afwisseling krijgt en te lang in een gebogen positie belast wordt.

  • Beweeg waar het kan: afwisseling is beter dan langdurig dezelfde houding.Als het mogelijk is om tijdens een (telefoon-)gesprek even een stukje te lopen, doe dat dan.

  • Variatie in houding en beweging stimuleert de doorbloeding, hierdoor krijgen spieren de gelegenheid om te herstellen.

  • Absoluut zien te voorkomen: tegelijk draaien en buigen van de rug.Om iets te pakken dat naast of achter u ligt kunt u het beste eerst (op) de stoel draaien totdat het voorwerp recht voor u staat of ligt, en dan het dan pas te pakken. Nog beter: opstaan en door de knieën buigen. Een gebogen en gedraaide rug is kwetsbaar voor blessures.

  • Zijn er al klachten, zorg dan voor een goede ondersteuning van de onderrug. Stel de hoogte van de rugleuning zodanig in dat het bolle gedeelte goed aansluit op de kromming van de onderrug.Door goed achterin de stoel te zitten maakt u optimaal gebruik van de rugleuning.

  • Voer de activiteiten in en om huis, in woon- werkverkeer en op het werk zo veel mogelijk uit in afwisselende houdingen en wissel zitten en staan zo veel mogelijk af.

  • Werk zoveel mogelijk aan een statafel in plaats van een bureau.  

  • Maak er een gewoonte van om je auto wat verder weg te parkeren. Extra beweging is goed voor je.

  • Sluit de dag of werkdag af met een wandeling. Lekker de stress van je schouders en tijd om je hoofd leeg te maken.

  • Breng uw kinderen lopend naar school of de sporttraining. Loopfietsjes zijn geweldig voor uw kinderen en besparen kostbare tijd op de vroege ochtend. 

  • Tijdens de training van de kinderen zelf een wandeling maken levert extra beweging op. 

  • Neem in het weekend extra de tijd om te gaan bewegen. Lekker naar buiten het bos in of met de fiets eropuit. 

  • Trek je sportkleding aan zodra je van je werk thuiskomt! Zo voorkom je dat je meteen op de bank belandt na het eten. 

  • Een sportmaatje kan een goede stok achter de deur zijn. Afspraak maakt schuld!